Vitamin Apa Pilihan Anda? Vitamin Semulajadi Atau Vitamin Organik Atau Vitamin Sintetik?

Saya percaya, anda adalah seseorang yang sentiasa mengambil berat tentang kesihatan diri, anak-anak, pasangan, ibu-bapa, dan anda pasti adalah orang yang bijak dalam mencari vitamin atau supplemen yang sesuai untuk anda dan ahli keluarga anda. Dan, Ya. Anda adalah seorang yang penyayang dan orang yang mengambil berat tentang orang-orang yang anda sayangi.. Tahniah.. Tidak semua orang adalah seperti anda. Tanya diri sendiri, apa yang anda telah buat/lakukan untuk ahli keluarga anda, demi kesihatan tubuh badan mereka.

Jadi, anda sebagai orang yang penyayang, saya ingin bertanya, “Adakah anda sudah memastikan yang vitamin atau supplemen yang anda ambil itu sesuai untuk anda dan ahli keluarga anda?Adakah anda sudah memastikan yang vitamin atau supplemen yang anda ambil untuk anda dan ahli keluarga anda adalah vitamin yang berkualiti elok untuk penyerapan tubuh badan? Adakah anda rasa yakin bahawa vitamin atau supplemen yang anda ambil itu bebas daripada campuran bahan-bahan pengawet, perasa tambahan atau dadah?”

Jika jawapan anda, YA, anda adalah seorang pengguna yang bijak.. Ini kerana, anda tahu apa yang terbaik untuk anda dan ahli keluarga anda. TAHNIAH saya ucapkan.. :-)

Jadi, berbalik kepada topik yang ingin saya ingin saya bincangkan bersama anda semua pada pagi yang indah ini, saya sebenarnya ingin berkongsi bersama anda, Kenali Vitamin Yang Anda Ambil…Saya pasti, anda adalah orang yang bijak untuk mengetahui apa vitamin yang anda ambil.. Saya bukannya ingin berbincang mengenai jenis vitamin A, B, C, D, E atau K, di sini, tetapi, saya ingin berbincang mengenai jenis-jenis Vitamin yang kini hangat di pasaran.. :-) ..

Apa vitamin yang hangat di pasaran??? Vitamin-vitamin ini adalah Vitamin Semulajadi, Vitamin Sintetik & Vitamin Organik…

 Apakah itu Vitamin Semulajadi???

  • Vitamin Semulajadi ini di hasilkan dengan pemprosesan yang seminima mungkin dan kepekatan nutrien adalah dalam keseimbangan yang menghampiri kepada keadaan ia ditemui di alam semulajadi.
  • Pemprosesan Vitamin Semulajadi ini, adalah teramat tinggi berbanding Vitamin Sintetik & Vitamin Organik.
  • Ia memerlukan pelaburan yang tinggi dari segi sumber semulajadi yang berkualiti
  • Kebanyakkan syarikat tidak menjual vitamin atau mineral semulajadi, kerana kos yang mahal. Satu-satunya syarikat yang menjadi pengeluar untuk vitamin atau mineral semulajadi adalah Shaklee. (Boleh rujuk : A consumer report by Editors of Research Institute for Preventive Health Care)

Apakah itu Vitamin Organik???

  • Vitamin Organik mempunyai nutrien yang khususnya dipencilkan dari satu sumber semulajadi, biasanya dengan menggunakan haba, tekanan yang tinggi atau pelarut kimia yang kuat.
  • Ia tidak sama dengan Vitamin Semulajadi kerana cara pemprosesannya.
  • Semasa pemprosesan Vitamin Organik, ia melibatkan

                # Haba yang berlebihan
                # Produk petroleum biasanya digunakan, dan ini menyebabkan ia kehilangan nutrien

  • Faktor tambahan yang ada pada nutrien yang turut lesap tadi atau yang telah rosak, tidak di gantikan.

Apakah itu Vitamin Sintetik???

  • Vitamin Sintetik merupakan nutrien yang dihasilkan dalam persekitaran makmal.
  • Vitamin ini bersumberkan tar arang batu
  • Kos penghasilannya yang murah dan komponennya adalah merupakan bahan kimia
  • Kebanyakkan makanan tambahan (supplemen) yang dijual di pasaran, adalah daripada jenis Vitamin Sintetik.
  • Syarikat biasanya lebih mengutamakan keuntungan dengan menggunakan cara ini dalam penghasilan makanan tambahan
  • Vitamin Sintetik adalah vitamin yang biasanya kita jumpa dengan lebih mudah di farmasi.
  • Walaupun secara kimianya ia semulajadi, tetapi dari segi strukturnya ia jauh berbeza
  • Labelnya – dilabelkan dengan huruf  ”l” berbanding huruf “d” bagi semulajadi (Boleh rujuk : How to Understand Food Supplement Labels by Dr Bruce B. Miller).

 Mengapa kita perlu mengambil Vitamin Semulajadi???

1. Enzim di dalamnya tidak mengalami perubahan melampau dalam proses, pemprosesan oleh haba yang tinggi dan pelarut kimia yang keras
2. Ia tidak menggunakan pengisi atau pengikat yang keras, yang menghalang penyerapan nutrien
3. Penyediaan bahan mentah dari sumber semulajadi yang berkualiti
4. Ia adalah semulajadi bio-kedapatan dan ia disimpan dalam tisu badan lebih lama berbanding sintetik
5. Imbangan semulajadinya dikekalkan sebaik mungkin
6. Badan kita lebih mudah menukarkan vitamin semulajadi bagi menjalankan kepelbagaian fungsinya.

Kenapa kita perlu mengelak daripada mengambil Vitamin Sintetik???

1. Ia tidak dapat digunakan sepenuh oleh tubuh badan kerana struktur sistem enzim kita adalah untuk sesuatu yang semulajadi
2. Percubaan untuk memadankan enzim tubuh badan kita dengan Vitamin Sintetik adalah seperti kita menggunakan sarung tangan kiri pada tangan kanan. Ia tidak akan sesuai dan selesa.
3. Vitamin Semulajadi adalah lebih aktif dari segi biologi berbanding Vitamin Sintetik dan ia 42% lebih berkesan berbanding Vitamin Sintetik.

Bagaimana Cara Anda Untuk MengenalPasti Bahawa Vitamin Yang Anda Ambil adalah Vitamin Semulajadi Dan Bukannya Vitamin Sintetik???

1. Melalui pembacaan pada label – huruf “l” bagi tiruan, dan “d” bagi semulajadi
2. Melalui kehadiran pad gel silika di dalam bekas botol ubat. Gel silika ini biasanya diletakkan di dalam 1 bungkusan kecil, yang akan diletakkan bersama-sama vitamin di dalamnya, serta ditulis “Do Not Eat”. Berbanding Vitamin Semulajadi, ia tidak memerlukan gel silika ini bersama-samanya.
3. Sudah semestinya, jika anda membeli vitamin atau supplemen daripada Shaklee, anda tidak perlu berasa risau atau bimbang. Ini adalah kerana vitamin dan supplemen yang dikeluarkan oleh Shaklee adalah 100% semulajadi.. (Boleh Rujuk : Shaklee Food Supplement – A consumer report by Editors of Research Institute for Preventive Health Care).

Sedikit Perkongsian Berita Untuk Renungan Bersama…   

Saya baru teringat yang saya ada terbaca dalam suratkhabat Metro pada pagi tadi, bertajuk “Badan berketul, nafsu pula lemah“.. Ia adalah berita mengenai seorang ahli bina badan yang mengakui bahawa dia telah mengambil steroid  jenis “testosterone”. Menurut beliau, “ Keghairahan menambil ubat-ubatan mengandungi steroid jenis ‘testosterone’ bagi menambah kekuatan ketika menjalani latihan angkat berat menyebabkan seorang ahli bina badan kini menderita lemah tenaga batin dan kerandut zakar turut mengecil ”… “Malah, masalah dialami lelaki berusia 40-an itu turut menjejaskan keseluruhan hidupnya apabila ditinggalkan isteri selain sering mengalami pelbagai masalah kesihatan…”doktor memberitahu masalah lemah tenaga batin yang dialaminya berpunca daripada pengambilan steroid jenis testosterone berlebihan sejak lebih tujuh tahun lalu.“

Untuk berita lebih lanjut, anda boleh membaca sendiri melalui Metro keluaran 15. September. 2012.

**Jadi, saya ingin menasihati semua pembaca blog saya, berhati-hatilah dalam membuat pemilihan Vitamin atau Supplemen yang ingin anda ambil.
** Dapatkan nasihat daripada pakar, sebelum anda membuat keputusan untuk mengambilnya.
** Kita bukannya ingin sihat hanya untuk hari ini sahaja, cantik pada hari ini sahaja, tetapi, kita ingin sihat tubuh badan serta kelihatan cantik sehingga akhir hayat kita.
** Jadi, saya sudah berbincang dengan panjang lebar mengenai perbezaan setiap jenis Vitamin-vitamin yang kini hangat di jual di pasaran malahan berkongsi sedikit berita untuk renungan bersama.
** Jadi, sebagai pengguna yang bijak, saya tidak perlu mengulang lagi ayat saya agar “Berhati-hatilah dalam memilih vitamin atau supplemen yang sesuai untuk Anda dan Ahli Keluarga Anda”


Berminat untuk mencuba dan membuat pesanan produk Shaklee. Kini, pembelian produk Shaklee tersangatlah mudah. Dengan hanya klik button di bawah, anda sudah boleh membuat pembelian secara online seperti mana anda membeli di zalora.com atau lazada.com. Hanya dengan menggunakan kad kredit atau kad debit yang ada logo Mastercard atau Visa, semuanya menjadi mudah dihujung jari anda.🙂

logo esel

PERTANYAAN

** Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

“Saya adalah pengedar sah Shaklee. Saya membuat penghantaran produk ke seluruh Malaysia. Anda boleh menghubungi saya untuk konsultasi apabila membuat pembelian daripada saya “

shakleelogo

FATIMAH BT TONY

  • Shaklee Independent Distributor [ ID No. : 887938 ]
  • Contact No | Sms | Whatsapp  011 – 3201 4534 
  • Email : Beauty.Fatimah@yahoo.com

DAFTAR SHAKLEE MEMBERSHIP HARI INI!

Serta banyak lagi KELEBIHAN yang bakal anda nikmati sebagai ahli Shaklee!

“Ingin mendapat 4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar menjadi ahli Shaklee? Hubungi saya sekarang juga! Hanya Online sahaja, anda mampu menjana pendapatan lumayan! Wakil pengedar Seluruh Malaysia masih diperlukan! Dan anda akan dijemput ke Group Exclusive di Facebook ”

daftar ahli shaklee

Author: Fatimah

Pengalaman 3 tahun dalam bidang suplemen kesihatan dan kecantikan serta membantu usahawan baru membina perniagaan. Melahirkan usahawan berpendapatan 4-5 angka sebulan walaupun seorang suri rumah. Jika anda berminat untuk menambah pendapatan, suka membantu orang meningkatkan kesihatan dan kewangan dan ingin di bimbing, anda boleh whatsapp: 011-3201 4534 atau email: fatimah_tony@yahoo.com Saya mencari usahawan baru yang ingin merubah kehidupan yang lebih baik serta boleh dibimbing, sabar serta mempunyai impian yang besar. Hubungi saya untuk konsultasi vitamin percuma dan pesanan vitamin anda.

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!